فروش لوازم جانبی موبایل و لب تاب

فروش لوازم جانبی موبایل و لب تاب

فروش لوازم جانبی موبایل و لب تاب

فروش لوازم جانبی موبایل و لب تاب

قاب و دریچه منهول چدنی

قاب و دریچه چدنی 

چدن به آلیاژهایی از آهن، کربن و سیلیسیم گفته می‌شود که بخش اعظم آن (بیش از 95 درصد وزنی) از آهن، حدود 1/2 تا 2/6 درصد از کربن و حدود 1 تا 3 درصد از سیلیسیم تشکیل شده است. اگرچه فولاد نیز مانند چدن از طریق اضافه کردن کربن به آهن ایجاد می‌شود اما تفاوت اصلی آنها در میزان کربن موجود در آنهاست؛ به گونه‌ای که فولاد کمتر از دو درصد کربن دارد ولی کربن موجود در چدن بیش از دو درصد است.


قاب و دریچه‌های چدنی در طول سالیان گذشته همواره یکی از اولین گزینه‌ها برای پوشش دهانه‌های باز منهول به منظور جلوگیری از سقوط افراد به داخل این گودال‌ها بوده و برای انواع کاربردهای برق، مخابرات، آب و فاضلاب، گاز و کاربردهای شهری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. محبوبیت  چدن‌ها ریشه در قابلیت ریخته‌گری شکل‌های مختلف با قیمت تمام شده مناسب و نیز استحکام نسبتا بالای آنها دارد.


دریچه‌ چدنی جزو قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین دریچه‌های منهول هستند. امروزه اگرچه به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی ساخت مواد، دریچه‌هایی با جنس‌های متنوع و خصوصیات بهتر (مانند کامپوزیت، پلی اتیلن، کوپلیمر و نانوکامپوزیت) ساخته و روانه بازار شده‌اند اما هنوز هم قاب و دریچه‌های چدنی در کشور ما به طور گسترده استفاده می‌شوند.


کاربرد دریچه‌های چدنی

کاربرد اصلی دریچه‌های چدنی پوشاندن دهانه منهول‌ها و چاههای دسترسی به خطوط زیرزمینی است. با این کار علاوه بر اینکه از وقوع رخدادهایی نظیر سقوط افراد و وسایل نقلیه به درون منهول‌ها جلوگیری شده و رفت و آمد ایمن در سطح خیابان‌ها و پیاده‌راه‌ها قطع نمی‌شود، در زمان مورد نیاز برای بازدید فاضلاب، تکنسین‌ها از تأسیسات زیرزمینی (مانند خطوط برق و مخابرات، گاز و آب و فاضلاب) می‌توان با برداشتن دریچه‌های چدنی، امکان دسترسی به این تأسیسات را فراهم کرده و تعمیرات لازم درصورت نیاز انجام شود.


از کاربردهای دیگر قاب و دریچه‌های چدنی، می‌توان به انتقال آب باران و رواناب‌های سطحی به سیستم‌های فاضلاب شهری اشاره کرد. امروزه به دلیل عدم طراحی سیستم‌های مناسب زهکشی و جمع‌آوری آبهای سطحی مشاهده می‌شود که در شهرها با وقوع کوچکترین بارندگی رگباری، دریاچه‌ای از آب در سطح خیابان‌ها ایجاد شده و موجب بروز ترافیک‌های چند ساعته برای شهروندان می‌گردد. به منظور حل این مشکل باید ضمن طراحی چاههای فاضلاب، سطح خیابان‌ها نیز با شیب بندی مناسب اجرا شوند تا رواناب سطحی به مسیرهای منتهی به سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب منتقل شده و سپس به داخل آنها بریزد. نقش دریچه‌های چدنی در اینجا، که به صورت دریچه‌های مشبک استفاده می‌شوند، پوشش دهانه منهول‌ فاضلاب در سطح خیابان و نیز هدایت رواناب سطحی از طریق سوراخ‌های تعبیه شده در آن به درون چاه است.


 

دریچه چدنی

خرید دریچه چدنی

برای خرید دریچه‌های چدنی می‌توانید با شماره‌های موجود در صفحه تماس بگیرید. کارشناسان شرکت رادیس به شما در این زمینه‌ مشاوره‌های لازم را ارائه خواهند کرد.


مشخصات دریچه‌های چدنی

در این قسمت به بررسی برخی از مهمترین مشخصه‌های دریچه‌های چدنی می‌پردازیم که در هنگام خرید تاثیرگذار هستند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به وزن، ابعاد، قیمت کلاس کاری یا توان باربری، نوع چدن و استاندارد دریچه‌ اشاره کرد.


ابعاد دریچه‌های چدنی چگونه است؟

دریچه‌های چدنی به دلیل کاربرد وسیعشان در صنایع مختلف و نیز قابلیت ریخته‌گری نسبتا آسان، در انواع ابعاد و اشکال (مربعی، مستطیلی و دایره‌ای) تولید و استفاده می‌شوند. از انواع پر کاربرد دریچه‌های چدنی مربعی می‌توان به دریچه‌هایی با طول ضلع 30، 40، 50، 60، 80 و 100 سانتی‌متر اشاره کرد. در نوع مستطیلی این دریچه‌ها، از ابعاد کوچک 30×20، 40×30، 50×40 و 60×50 سانتی‌متر (که به عنوان دریچه بازدید کنتور مورد استفاده قرار می‌گیرد) در بازار موجود است تا دریچه‌هایی با ابعاد 80×60، 100×80 و حتی بزرگتر. دریچه‌هایی دایره‌ای نیز که بر روی منهول‌ها در سطح شهر قرار می‌گیرند، بسته به قطر دهانه منهول در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و از انواع پرکاربرد آن می‌توان به سایزهای 60، 80 و 100 سانتی‌متر اشاره نمود.


وزن دریچه چدنی منهول و قیمت آن

وزن و قیمت دریچه ، از جمله مهمترین پارامترهایی هستند که به هنگام انتخاب دریچه‌های منهول باید به آنها توجه کرد. وزن دریچه‌ها نباید خیلی کم باشد؛ چراکه به راحتی امکان سرقت شدن دارد و نیز به دلیل عدم چفت شدگی مناسب با قاب زیرین خود، هنگام عبور وسایل نقلیه از روی آن تولید سر و صدا می‌نماید. همچنین وزن خیلی بالا هم از معایب دریچه‌ها محسوب شده و موجب دشواری حمل و نقل، نصب و باز کردن آنها خواهد شد.


به طور کلی وزن و قیمت دریچه‌های چدنی مقدار ثابتی نداشته و تابع پارامترهایی نظیر شکل، ابعاد و بار قابل تحمل آنهاست. برای مثال یک دریچه چدنی دایره ای با قطر 80 سانتی‌متر که قرار است در نواحی صرفا استفاده شده توسط پیاده‌ها و دوچرخه سوارها نصب شود، وزن و قیمت متفاوتی با دریچه چدنی مربعی به ضلع 50 سانتیمتر نصب شده در یک فرودگاه دارد. اما نکته ای که به طور کلی در مورد دریچه‌های چدنی صادق است، این است که این دریچه‌ها نسبت به سایر جنس‌های دریچه وزن بالایی دارند و این امر موجب زیاد بودن هزینه حمل و نصب شان می‌شود. در کنار وزن زیاد، بالاتر بودن قیمت این دریچه‌ها نسبت به اکثر نمونه‌های دیگر موجود در بازار، از معایب اصلی دریچه‌های چدنی محسوب شده و قابلیت رقابت با جنس‌های دیگر دریچه را از آنها می‌گیرد.

منهول به معنی آدم ­رو یک نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راه ­رو به هم مورد استفاده قرار می ­گیرد. مثلاً در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند، از دریچه منهول استفاده می­ شود و یا در سیستم های مخابراتی برای دسترسی به مسیرهای کابل‌ ها در زیر زمین استفاده می­ شود. تولیدی کاوه گستر تولید، توزیع و فروش انواع دریچه چدنی منهول و دریچه های چدنی داکتیل از ‏مرغوبترین مواد اولیه در سایز‌های مختلف در ابعاد و اندازه ها و وزن های متعدد فعالیت می نماید.در حال حاضر نسل ‏دریچه های چدنی منهول نظیر دریچه فاضلاب ، دریچه گاز، کنتور آب ، و دریچه مخابرات قابل بهره برداری می باشد‎.


وزن دریچه های مخابراتی ساخت این واحد تولیدی با قطر درب 80 سانتی متر و قطر فریم 100 سانتی متر برابر 210 کیلوگرم است که در حال حاضر با استفاده از چدنهای داکتیل برای ساخت این نوع دریچه ها وزن آنها به 105 کیلوگرم تقلیل یافته، درحالیکه مقاومت و استحکام آن به سه برابر موارد قبلی افزایش یافته است.


البته همگی در سطح شهر به انواع آنها برخوردیم، دریچه‌ هایی که در سطح زمین موجود است و برای کاربری‌ های مختلفی استفاده می­ شود: آب و فاضلاب، تلفن، برق و … . دریچه منهول در واقع برای دسترسی آسان انسان به داخل کانال است و در آنها را با درپوش می‌ پوشانند. دریچه منهول یک صفحه قابل جابجایی متشکل از دربی بر روی دهانه باز منهول جهت جلوگیری از سقوط افراد به درون آن می ­باشد. این دریچه ها معمولاً از چدن، بتن و یا ترکیبی از این دو ساخته می ­شوند. دریچه ها معمولاً دارای حفره­ هایی می­ باشند که معمولاً از وارد کردن قلاب ­های دسته ­دار به درون آنها جهت بلند کردن دریچه استفاده می­ شود .این حفره­ ها می­ توانند به منظور آب ­بندی یا مجرای عبور نور به درون منهول نیز به کار روند.